Känner du dig stressad på jobbet och har mycket att göra? Behöver du uppnå en förbättrad personlig effektivitet? Många branscher är extremt krävande och det gäller att hela tiden vara på topp och kunna prestera så allting blir gjort och man som person kan växa ihop med sitt företag. Det är väldigt tunga krav på oss idag att hela tiden kunna arbeta på topp. Samtidigt gäller det att kunna hålla den mentala biten under kontroll då det är väldigt lätt att stressa sönder sig. Man ska inte behöva bli gråhårig för att kunna utföra sitt arbete.
Vi vill tipsa er om gtd. Det är en metod som utvecklades av David Allen och heter Getting Things Done. Det är ett arbetssätt där du friar upp hjärnan och då även ditt fokus genom att strukturera ditt arbete på ett sätt som gör att du automatiskt blir påminnd om vad som ska göras, vid det tillfället det ska göras. Det blir då väldigt mycket lättare att kunna arbeta med det man har framför sig och det man ska jobba med nu, istället för att bombaderas med impulser och tankar om andra saker som också måste göras. Man strävar efter att maximera sin produktivitet samtidigt som man minimerar sin stress. Den går ut på totalt fem steg där man börjar med att samla in allt som fångar din uppmärksamhet, bearbetar allt tills man förstår det. Man organiserar sitt arbete, går igenom systemet och uppdaterar det efter hand, för att till slut genomföra aktiviteter på ett mer strukturerat och effektivt sätt.